7 tips voor webteksten die scoren

Stel, je hebt een prachtige website met een fonkelend nieuw logo, prachtige professionele foto’s, de juiste meta-titels en URLs, alle gewenste functionaliteiten en een modern design. Klaar! Of toch niet? Veel beginnende bedrijven verwaarlozen één zeer belangrijk aspect: de webteksten. In het beste geval kopiëren ze bestaande teksten uit een brochure en klaar is kees.

Maar webteksten zijn veel belangrijker dan je zou denken. Sterke webteksten kunnen het verschil maken tussen een bezoeker en een klant. Als je webteksten niet vlot lezen, geen doel lijken te hebben, geen emoties aanwakkeren of niet oproepen tot actie, zijn alle inspanningen en middelen die je tot nu toe in je website stak, verloren moeite.

Maar wat maakt nu een goede webtekst?

tekstCopywriters hanteren verschillende tactieken en strategieën om hun publiek aan te sporen om te blijven lezen. Hier gaan we nu even niet verder op in. Maar als je volgende universele tips naleeft, ben je al héél goed op weg. Vraag je bij elke tip heel kritisch af of je webteksten opgesteld zijn volgens de regels van de kunst.

Klaar? Hier gaan we:

1. Hou het kort.

Mensen hebben doorgaans weinig tijd, en haken heel snel af als je lange, zware zinsconstructies gebruikt of rond de pot draait. Daarom deze tip: als je een webtekst geschreven hebt, lees hem dan na en zorg ervoor dat elk woord dat op het scherm staat toegevoegde waarde heeft voor de bezoeker. Zo niet: schrappen!

Wissel best kortere zinnen af met iets langere. Een gemiddelde zin op je website zou ongeveer 16 woorden moeten tellen.

2. Vertel het belangrijkste eerst.

Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie al in de eerste paragraaf meegeeft. Je bezoeker moet meteen voelen dat je een oplossing hebt voor zijn probleem of een dat je een dienst aanbiedt die hij nodig heeft. Alleen dan zal hij verder lezen.

Als je wacht met de belangrijkste informatie tot op het einde loop je het risico dat hij al afgehaakt heeft nog voor je duidelijk gemaakt hebt waar je bedrijf voor staat.

3. Gebruik heldere taal.

Vermijd zware schrijftaal. Een goede strategie is om te doen alsof je met een klant aan het praten bent. Dan gebruik je toch ook geen woorden als ‘doch’, ‘echter’ of nog erger: ‘desalniettemin’?

Een andere techniek is om zoveel mogelijk actieve werkwoorden te gebruiken. Schrijf bijvoorbeeld niet “Door goede webteksten te schrijven is het mogelijk om je bezoekersaantal te vergroten” maar wel “Vergroot je bezoekersaantal met goede webteksten”.

4. Praat over je bezoeker, niet over jezelf.

Het is verleidelijk om in je webteksten vooral over jezelf te spreken: je wil uitleggen welke producten of diensten je juist aanbiedt en hoe je dat allemaal aanpakt. Maar dat is een valkuil. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in oplossingen voor hun problemen.

Schrijf dus niet: “Wij maken websites die hoog scoren bij Google”, maar schrijf: “Verhoog je bezoekersaantal met een SEO-geoptimaliseerde website”.

Door je in te leven in de situatie van je doelpubliek voelen je lezers zich meer betrokken bij je website en heb je meer kans dat ze verder lezen.

Een goede manier om je lezer meer te betrekken bij de webtekst is om hem in de eerste zin al rechtstreeks aan te spreken. Een mogelijkheid is om meteen een vraag stellen, bijvoorbeeld: “Heb je je al afgevraagd of je website wel hoog scoort in Google?” Je lezer denkt meteen: “Neen, hoezo?” en leest verder.

5. Verdeel je tekst in hapklare stukken.

De meeste mensen lezen webteksten niet van begin tot eind, maar scannen ze. Om je tekst beter “scanbaar” te maken kan je:

  • titels en tussentitels gebruiken;
  • je tekst onderverdelen in paragrafen: één paragraaf per boodschap die je wil meegeven;
  • genummerde of ongenummerde lijsten gebruiken (zoals op deze pagina);
  • hier en daar een belangrijk woord in het vet zetten;
  • af en toe een link naar een andere pagina of website integreren;
  • voldoende witruimte en “rust” op je pagina voorzien;
  • relevante afbeeldingen gebruiken en ze voorzien van bijschriften.

Nu we het trouwens toch over paginalayout te hebben: het is een goed idee om je teksten links op de webpagina te zetten. Daar kijken de meeste mensen namelijk eerst.

6. Gebruik zoekwoorden, maar overdrijf niet.

Voor je zoekresultaten op Google is het belangrijk dat je website de zoekwoorden bevat die je potentiële klanten gebruiken in de Google zoekbar. Maar overdrijf niet – dat is alleen maar schadelijk voor je ranking. Belangrijker is om relevante, originele inhoud aan te bieden waar je bezoeker naar op zoek is.

Met andere woorden: schrijf voor je bezoeker, niet voor Google.

7. Eindig met een call-to-action.

Elke webpagina heeft een doel. Je wil bijvoorbeeld de bezoeker overtuigen om een offerte te vragen, contact op te nemen, meer te lezen, een product te kopen…

Om dat te bereiken eindig je best je webpagina met een call-to-action: een knop waarop je de lezer kort en bondig aanspoort tot actie. Voorbeelden zijn: “Lees meer”, “Vraag een offerte”, “Contacteer ons”, “Voeg toe aan de winkelmand”…

Absoluut te vermijden is om je webpagina abrupt te eindigen, zonder suggesties voor een vervolg. Dan is de webpagina een doodlopend straatje en kan de bezoeker niet anders dan via de browserknop terug te keren naar de vorige pagina of via het menu naar een andere pagina te bladeren.

Conclusie

21Webteksten schrijven is heel erg belangrijk, maar niet gemakkelijk. Ook als je zoveel mogelijk rekening houdt met bovenstaande tips, is succes niet gegarandeerd. Maar wil je hoger scoren in Google dan zal je hier zeker mee aan de slag moeten.

De kunst om originele, betekenisvolle, frisse teksten schrijven is niet aan iedereen gegeven. Webteksten moeten naast overtuigen uiteraard ook 100% grammaticaal correct zijn en lezen als een trein. En vooral: ze moeten bezoekers aansporen tot actie en leiden tot conversie.

Als je niet zeker bent ga je best in zee met een professionele copywriter. Je website is en blijft je uithangbord en je wil niet riskeren dat mensen afhaken door een slordige, weinig overtuigende tekst.

G-zien zorgt naast een overzichtelijk en functioneel ontwerp voor je website ook voor straffe, overtuigende en relevante webteksten. Neem contact op om meer te weten te komen. Een professionele website laten maken? Wij helpen je graag!

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *