webdesigner kiezen

Hoe een webdesigner kiezen?

Waarop letten als je een nieuwe website laat maken?

Hoe een webdesigner kiezen? Je wil een website laten maken? Wil je een website maar je bent niet handig met een computer, geen teksten of fotografie ter beschikking, geen idee hoe een website er moet uitzien en geen tijd om het allemaal uit te zoeken? Gelukkig zijn er vandaag veel bedrijven die je kunnen bijstaan met een volledig websiteconcept. De ene al goedkoper, kwalitatiever en sneller dan de andere.

Ga echter niet over één nacht ijs als je een leverancier kiest. Je website is immers het visitekaartje van je bedrijf en in heel veel gevallen bepalend bij de beslissing van een klant of hij voor jouw diensten of producten kiest.

Waarop moet je letten bij de keuze van een leverancier?

Om in de veelheid van websitedesigners een goede keuze te kunnen maken, helpen we je onderweg met de volgende checklist:

1. Kan de webdesigner voor het totaalplaatje zorgen?

webdesigner kiezen

Veel webdesigners doen hun job goed, maar beperken zich tot enkel en alleen het ontwerp van de webpagina’s. Helaas is een website veel meer dan dat, want wat heb je aan een paar mooie webpagina’s zonder je eigen logo, zonder sprekende fotografie en zonder wervelende webteksten die mensen via google naar je website lokken?

Zorg er dus voor dat je webdesigner ook een logo, fotografie en webteksten kan aanleveren.

2. Denkt de webdesigner mee?

Een goede webdesigner gaat niet kort door de bocht. In een grondig voorbereidend gesprek luistert hij aandacht naar je wensen inzake inhoud en uitstraling. Ook brengt hij zelf ideeën aan waar jij misschien nog niet aan gedacht had – bijvoorbeeld een kaart met de locatie van je bedrijf of een interactief chat-venster.

3. Prioriteiten

De prioriteiten van de webdesigner moeten goed zitten. Deze zullen natuurlijk afhangen van je website: wil je online producten verkopen, een portfolio tonen of informatie over je producten geven?
Maar hoe je het ook draait of keert, elke website moet aan de volgende drie vereisten voldoen:

  • de boodschap en gewenste uitstraling van je bedrijf duidelijk communiceren,
  • hoger scoren in google
  • conversie opleveren.

Bekijk de website van de webdesigner en bepaal of die prioriteiten goed zitten.

4. Zelf updaten

webdesigner kiezen

Een website komt veel overtuigender en geloofwaardiger over als hij regelmatig geüpdatet wordt. Het laatste nieuws uit je sector, teksten die up to date zijn en de meest recente prijslijst zijn maar enkele voorbeelden.

Zorg er dus voor dat je al deze zaken zelf kan aanpassen. Zo werk je het snelst en hoef je niet telkens voor de minste update tijd te verliezen en te betalen.

Een goede webdesigner werkt met een gebruiksvriendelijk CMS-systeem of Content Management System, zoals WordPress. Bovendien zorgt hij voor een korte opleiding zodat je die kan gebruiken, en is hij beschikbaar bij vragen of problemen, ook na oplevering van de website.

5. Duidelijke offerte

Als je offertes vraagt, zorg dan dat je goed weet wat zoal inbegrepen is en wat niet. Zowel op korte als op lange termijn. Geen verrassingen!

6. Niet te duur en niet te goedkoop

Sommige webdesigners vragen tot enkele tientallen duizenden euro’s voor hun werk. Zeker als er veel fotografie en copywriting, een uitgebreide productdatabase met filtersysteem of een e-shop bij betrokken zijn. Je kan ook voor minder dan 100 euro een website bestellen, maar dan heb je een website van dertien in een dozijn en wellicht ook geen service en zeer slechte conversie. Weggesmeten geld dus.

Doe wat research, vraag verschillende offertes aan en kies een goede prijs-kwaliteitverhouding. Bedenk: goedkoop is duurkoop!

7. Bekijk de portfolio’s

De meeste webdesigners hebben een online portfolio van afgewerkte websites. Bestudeer deze grondig voor je een keuze maakt. Let daarbij op uniek design en fotografie. Is er voor elke website ene uniek ontwerp met eigen kleuren en lettertypes bedacht? Wordt er stockfotografie gebruikt of is er een fotoshoot bij de klant aan de website vooraf gegaan?

Check ook even of de website goed te vinden is in Google en of de teksten dus SEO-geoptimaliseerd zijn.

8. Open source software

Zorg ervoor dat je niet vasthangt aan je leverancier. Sommige webdesigners programmeren je website in een code die alleen zij (zogezegd) kunnen aanpassen. Absoluut te vermijden. Onthoud: jij bent de eigenaar van de website, dus jij moet te allen tijde toegang kunnen hebben. En als je besluit de samenwerking stop te zetten, moet je die kunnen doorgeven aan een andere webdesigner.

Ga dus alleen in zee met webdesigners die met open source software werken, zoals WordPress of Drupal. Zo ben je bovendien ook zeker dat er met ‘propere’ code gewerkt wordt, wat je zoekmachineranking ten goede komt.

9. Digitale marketing

Denkt de webdesigner ook ruimer dan de website zelf? Kan hij bijvoorbeeld helpen met een strategie voor sociale media of met nieuwsbrieven? Dan heeft deze leverancier zeker een stapje voor op de andere!

10. Webdesigner kiezen? Contacteer zeker ook G-zien

Als je verschillende offertes aanvraagt, doe dat dan zeker ook bij G-zien. Wij bieden:

  • een aantrekkelijk design dat geoptimaliseerd en gepersonaliseerd is voor jouw bedrijf,
  • een duidelijk gestructureerde website waar bezoekers makkelijk hun weg vinden,
  • een content management systeem (WordPress) waar jij zelf mee verder kan,
  • wervende teksten die geoptimaliseerd zijn voor web en de vindbaarheid in Google verhogen,
  • een fotoshoot van een professionele fotograaf, inbegrepen in de prijs,
  • een blijvende service, ook na de oplevering van de website,
  • het hele pakket aan een voordelige prijs.

Conclusie

Nieuwe website nodig? Kies je webdesigner zorgvuldig uit, want je website is enorm belangrijk voor de uitstraling en vindbarheid van je bedrijf.

Contacteer in ieder geval G-zien voor een gratis prijsofferte. Een goede prijs-kwaliteit is bij ons verzekerd. Maar geloof ons niet op ons woord: bekijk vooral even de portfolio en lees de enthousiaste reacties van klanten die je voorgingen.