SEO meta-titels en meta-omschrijvingen: de dos en dont’s

Wil je hoger scoren in Google? Dan is dit artikel een aanrader! Als je een zoekterm in Google intikt, krijg je een lijst pagina’s te zien die allemaal een titel en een omschrijving hebben. Dat zijn de zogenaamde meta-titel en meta-omschrijving, en ze zijn heel erg belangrijk. Hieronder een screenshot van een zoekresultaat:

Knipsel

De meta-titel is de blauwe titel die je eerst ziet en bestaat uit minimum 40 en maximum 56 tekens. De meta-omschrijving eronder staat in het zwart en heeft minimaal 120 en maximaal 156 tekens. Meer tekens mag, maar dan wordt je boodschap afgekapt, zoals hierboven.

Het belang van meta-titels en –omschrijvingen

De meta-titel en meta-omschrijving moeten aan de bezoeker duidelijk maken waarover de website gaat en tegelijk aantrekkelijk en wervend zijn.

Stel, een bezoeker doet een zoekopdracht via Google en krijgt een lijst te zien met 10 van die titels en omschrijvingen, waarvan die van jouw website er één is. Hij of zij zal de titels en omschrijvingen scannen en dan degene eruit kiezen die het beste aansluit bij zijn verwachtingen en hem of haar het meeste aanspreekt. Als je geen werk hebt gemaakt van je meta-titels en omschrijvingen, maar je concurrentie wel, en de bezoeker voelt zich meer aangesproken door de omschrijvingen van de website van je concurrentie, heb je een belangrijke kans gemist!

Bovendien helpen meta-titels en meta-omschrijvingen om je SEO-ranking te verbeteren. Het is hierbij belangrijk dat de vlag de lading dekt: zorg ervoor dat je op je webpagina effectief aanbiedt wat je in je meta-titel en omschrijving adverteert: zo vermijd je dat mensen je website meteen weer verlaten en je ‘bounce rate’ als gevolg verhoogt, want dat heeft dan weer een negatief effect op je SEO-ranking.

Tips voor effectieve meta-titels en omschrijvingen

  • Gebruik de relevante keywords of zoekwoorden. Zoals al gezegd helpen de keywords om je ranking te verhogen. De keywords waarop de bezoeker gezocht heeft verschijnen trouwens in het vet. Dat trekt nog eens extra de aandacht.
  • Het positieve effect van de keywords op SEO zoekresultaten is nog groter als je ze vooraan in de meta-omschrijving
  • Gebruik de taal die een potentiële klant zou gebruiken om jouw product of dienst op het internet te vinden. “Website laten maken” is bijvoorbeeld efficiënter als keyword dan “Webdesigner”.
  • Spreek de bezoeker rechtstreeks aan. In het voorbeeld hierboven is “Betaalbare website nodig?” een zeer goede manier om de aandacht van de bezoeker te trekken.
  • Bied meteen een oplossing In het voorbeeld van hierboven is dat “Wij ondersteunen speciaal zelfstandigen en starters.”
  • Afsluiten kan je met een zogenaamde call-to-action. Dat spoort de bezoeker aan om op je link door te klikken. Voorbeelden zijn: “Ontdek meer”, “Donwnload nu” of Vraag een offerte”.
  • Vermeld je merknaam in de meta-titel. Dat kan je best doen als volgt: [paginatitel] | [merknaam] of omgekeerd: [merknaam] | [paginatitel]

Zorg voor een meta-titel en meta-omschrijving voor elke pagina van je website, met zoekwoorden die specifiek relevant zijn voor die bewuste pagina. Dat lijkt veel werk, maar denk eraan dat ze je positie in de zoekresultaten een flink stuk omhoog helpen en dat ze als een soort gratis advertentie fungeren voor je website.

Wat kan je best vermijden?

seo-1018442_960_720

  • Vermijd om zeer gelijkaardige titels te gebruiken voor verschillende pagina’s. Bijvoorbeeld: Online blauwe zomersandalen bestellen – Online rode zomersandalen bestellen – Online gele zomersandalen bestellen… je begrijpt wat ik bedoel.
  • Gebruik je keyword ook niet te veel. Zoiets heet keyword stuffing en wordt heel snel doorzien door Google, die je meteen zal “afstraffen” met een lagere ranking.
  • Gebruik ook geen drukletters in je meta-titels. Dat komt opdringerig en irritant over.

Wat als er geen meta-titels en omschrijvingen zijn?

Als je zelf geen meta-titel en omschrijving aan je pagina toegevoegd hebt, neemt Google een stukje tekst waarin de zoekterm waarop gezocht is voorkomt. Maar het resultaat is vaak rommelig.

Opmerking: het kan gebeuren dat Google niet jouw meta-titel en omschrijving weergeeft, maar er zelf één verzint. Dat komt voor als Google vindt dat je titel niet goed past bij de inhoud of bij de informatie waarnaar de surfer op zoek is.

Hoe en waar geef ik nu die meta-informatie in?

Meta-informatie komt in de html-code van je webpagina helemaal bovenaan tussen de <head> tags. Een voorbeeld:
<html>
<head>
<title>Het belang van meta-titels.</title>
<meta name=”description” content=”Gebruik meta-titels om een goede eerste indruk te maken in Google. Probeer het nu.”>
</head>

Hoor je het nu in Keulen donderen, dan ben je zeker de enige niet en is er helemaal geen reden tot paniek. De meeste CMS-systemen maken het je met aparte veldjes heel gemakkelijk om een meta-titel en omschrijving aan je website toe te voegen.

De meeste websites van G-zien bijvoorbeeld zijn gemaakt met WordPress. Deze websitebouwer staat bekend om zeer SEO-vriendelijke websites te maken. Eenmaal je website af is helpen we je uiteraard op weg zodat je zelf pagina’s kunt toevoegen aan je website met relevante meta-titels en omschrijvingen.

Samengevat…

Meta-titels en meta-omschrijvingen zijn de eerste indruk die een surfer van je website krijgt en doorslaggevend in de beslissing of hij naar je website doorklikt of niet. Daarom:

  • Voeg voor elke pagina een unieke meta-titel en meta-omschrijving toe, die niet te lang en niet te kort zijn;
  • Zorg ervoor dat ze tegelijkertijd informatief en krachtig zijn, en aansluiten bij de inhoud van de pagina;
  • Werk met een CMS-systeem (content management system) waarin je meta-titels en –omschrijvingen makkelijk zelf kunt inbrengen, zoals WordPress
  • Laat je helpen door een professionele copywriter.

Is je website verouderd en scoort hij slecht bij Google, overweeg dan een nieuwe, moderne, SEO-geoptimaliseerde website.

G-zien kan je hierbij helpen – vraag vrijblijvend een offerte en je zal zien dat hoog scoren in Google helemaal niet duur hoeft te zijn.

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *