Waarom een “mobiele” website nu meer dan ooit een must is

Heb je je website al eens getest op een smartphone? Een mobiele website is anno 2016 echt wel een must. U surft toch ook regelmatig op uw smartphone? Als je website al wat ouder is of met een oud content management system gemaakt, is hij waarschijnlijk niet goed leesbaar en laadt hij traag.

In dat geval maak je beter onmiddellijk werk van een nieuwe website!

Er hangt immers veel meer vanaf dan enkel de leeservaring van de mobiele gebruiker. Google heeft in april vorig jaar laten weten dat websites die geen mobiele versie hebben (dus geen “responsive” webdesign hebben) “gestraft” worden en dus verder terugzakken in de zoekresultaten. Het bedrijf heeft zelfs een heuse tool ontwikkeld waarmee je kan testen hoe smartphone-vriendelijk je website is.

Google geeft ook tips om je website écht mobiel-vriendelijk te maken.

Twee aspecten spelen een belangrijke rol voor websites op een smartphone: ontwerp en snelheid.

Mobiel-vriendelijke lay-out

mobiele website

Google benadrukt dat je niet alleen best een mobiel (responsive) design voorziet (= een website maakt die er goed uitziet op een smartphone of tablet) maar ook een gebruiksvriendelijke website maakt voor mobiele surfers. Je website moet dus geoptimaliseerd zijn voor de belangrijkste ‘taken’ van de bezoeker. Taken kunnen zijn: een filmpje bekijken, een aankoop doen, een formulier invullen…

Om dat te bereiken heb je een gestroomlijnde website nodig en beperk je best het aantal handelingen die de gebruiker moet uitvoeren.

Snelheid

Naast ontwerp speelt ook snelheid een grote rol voor je Google ranking. Momenteel kijkt Google’s algoritme hiervoor enkel naar de desktopversie van je website, maar het bedrijf kondigde vorige maand aan dat het in de volgende update wel degelijk met “mobiele” snelheid rekening zal houden.

Geen wonder, want snelheid is enorm belangrijk voor de gebruikerservaring. Het is zelfs bewezen dat snelle websites tot meer conversie leiden.

Houd er ook rekening mee dat de meeste surfers op een 4G-netwerk zitten, wat betekent dat ze of een datalimiet hebben, of moeten betalen voor hun data. Trage websites zijn dan meer dan ooit frustrerend!

Snelheid verbeteren kan je op de volgende manieren:

  • JavaScript (Flash) vermijden en CSS-code zoveel mogelijk beperken
  • Afbeeldingen optimaliseren (verkleinen) voor web
  • Browsercaching gebruiken
  • Het aantal zogenaamde “http-requests” (elementen als tekst, beeldjes, opmaak, scripts… die gedownload moeten worden om de website te kunnen lezen) verminderen.

Mik naar een laadtijd van maximum 2 seconden.

Ook dit kan je testen via de PageSpeed Tool van Google.

Andere redenen om een responsive website te laten maken

Laat “hoger scoren in google” niet de enige reden zijn om je website responsive te maken. In de eerste plaats gaat het om de bezoeker, die op jouw website snel een antwoord moet vinden op zijn of haar vragen of een oplossing voor zijn of haar problemen. Aangezien meer dan de helft van de surfers nu op een smartphone surft in plaats van een desktop, wil je toch dat zij je website vinden, er blijven en uiteindelijk klant worden?

Bovendien heb je naast een website wellicht ook een strategie voor sociale media. Facebookgebruikers bekijken hun news feed voor het overgrote deel via hun smartphone. Als je daar een link plaatst naar een website die niet responsive is, mis je een groot deel van de impact.

Kostprijs van een responsive website

Het goede nieuws is dat een nieuwe moderne, responsive website helemaal niet zoveel hoeft te kosten. G-zien maakt betaalbare moderne, SEO-vriendelijke en responsive websites met WordPress.

Bekijk enkele gerealiseerde projecten en contacteer ons voor een gratis offerte.

Een smartphone-vriendelijke website laten maken door G-zien is een kleine investering die je in geen tijd hebt terugverdiend!