15 SEO jargontermen uitgelegd

Wegwijs in de wereld van zoekmachineoptimalisatie: 15 jargontermen uitgelegd

Je wil je verdiepen in de wereld van zoekmachineoptimalisatie? Prachtig! Op het internet vind je een schat aan informatie en tips. Maar zodra je wat dieper in de materie duikt stuit je op een hele reeks onbekende termen en afkortingen. Hieronder lijst ik de belangrijkste op. Als je deze termen kent heb je al een stevige basis om aan websiteoptimalisatie te doen. Wil je een professionele website laten maken? Dan is het verstandig om je ook wat meer in de seo wereld te verdiepen.

De termen zijn alfabetisch gerangschikt; woorden in vet met een asterisk (*) zijn elders opgenomen in de lijst.

1. Alt-tag

Een Alt-tag is de tekst die je te zien krijgt in plaats van een afbeelding als deze niet geladen kan worden. Google houdt rekening met alt-tags bij het indexeren van je pagina en het is dan ook een goed idee om van de alt-tags gebruik te maken door er relevante zoekwoorden in onder te brengen. Ook voor de zoekresultaten onder Google Afbeeldingen is de alt-tag belangrijk.

2. Authority

Authority is de geloofwaardigheid van een website. Biedt je website een betrouwbare bron van informatie? Factoren die de authority van je website bepalen zijn populariteit, opbouw, relevantie en consistentie. Backlinks* op andere websites met een hoge authority helpen om jouw eigen authority te verhogen.

3.Long tail keywords

Long tail keywords zijn zoekwoorden die langer en dus meestal specifieker dan zijn algemene (“brede”) zoekwoorden. Ze worden minder vaak ingetypt, maar doordat ze specifieker zijn is het makkelijker om er hoog op te scoren in Google. De click through rate* ligt hier hoger omdat de kans groter is dat jouw website een antwoord biedt op de wens van de zoeker.

4. Black Hat vs. White Hat SEO

seo-1327870_1280

Black Hat SEO is een verzamelnaam voor SEO-technieken die erop gericht zijn op een makkelijke maar tegelijkertijd oneerlijke manier hoger te scoren in Google zonder echte meerwaarde voor de bezoeker te creëren. Voorbeelden zijn: verborgen teksten vol keywords opladen, of websites opkopen en deze volzetten met links naar de eigen websites (link farming).

Google kan deze Black Hat-technieken echter makkelijk detecteren en afstraffen. Dus wil je hoger scoren in google, best niet doen!

Gebruik liever White Hat-SEO: SEO die gericht is op een optimale zoekervaring voor de klant en niet op zoekmachines, en die de zoekmachineprocedures naleeft.

5. Click-through-rate

De CTR of click-through-rate is het percentage bezoekers dat op een bepaalde link klikt. Dat percentage wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt om het succes van een SEA-campagne te meten.

6. Conversion rate

seo-1603927_1280

De conversion rate is het aandeel van de bezoekers dat overgaat tot de gewenste actie na het lezen van een webpagina. Dat kan zijn: een formulier invullen, een bestand downloaden, inschrijven op de nieuwsbrief, een product aankopen… De conversion rate is dus een indicator van de effectiviteit van je website.

7. Landing page

Dat is de pagina waarop bezoekers het eerst belanden als ze op je website terechtkomen. De landing page is dus bijlange niet altijd de homepage. Eigenlijk moet je alle pagina’s van je website beschouwen als een mogelijke landing page en moet je ervoor zorgen dat je bezoeker op elk van die pagina’s snel een goed beeld kan vormen van het bedrijf of de organisatie achter de website.

8. Backlink

link-1545625_1280

Een backlink of inbound link is een link naar jouw website op een andere website. Hoe meer backlinks, hoe hoger je pagina scoort in het PageRank*-algoritme van Google, en hoe hoger dus de positie op de SERP*.

9. Meta-tag

De meta-tag verschijnt onder de title-tag* in de SERP*. In de meta-tag kan je een korte omschrijving plaatsen van de inhoud van je webpagina. De meta-tag moet de relevante zoekwoorden bevatten en moet overtuigend geschreven worden. Op basis van de title- en meta-tags beslist een surfer namelijk of hij op je website doorklikt of niet.

10. PageRank

PageRank is een van de algoritmes van Google waarop je positie in de zoekresultaten gebaseerd is. Google meet hoe ‘belangrijk’ jouw website is door het aantal links naar jouw website op andere websites te tellen. Google gaat ervan uit dat belangrijke websites vaker gelinkt worden.

Het is zeker niet het enige algoritme van Google, maar wel het eerste en het meest bekende.

11. Pay-per-click (PPC)

modern-technologies-1263422_1280

Wie aan Search Engine Advertising (SEA*) doet, betaalt in principe niets totdat iemand op de link op de SERP* klikt. Dat is het pay-per-clickprincipe. Het bedrag dat je betaalt per click zal afhangen van de populariteit van je zoekwoord en van de relevantie van je webpagina ten opzichte van dit zoekwoord.

12. SEA

Search Engine Advertising is een vorm van betaalde reclame op het internet. Door Google te betalen voor bepaalde zoektermen kan je je website helemaal bovenaan de SERP* zetten. Je betaalt niets zolang er niemand op de link klikt: het zogenaamde pay-per-click* principe.

13. SEO

search-engine-optimization-1359430_1280

Search Engine Optimisation is het geheel van technieken die webmasters op een website toepassen om de positie van je website voor bepaalde zoektermen in Google of andere zoekmachines op een organische (of niet-betaalde) manier te bevorderen.

14. SERP

De Search Engine Results Page is wat je te zien krijgt nadat je een zoekterm in Google hebt ingegeven. Bovenaan zie je de betaalde zoekresultaten, eronder de organische. Per pagina krijg je de title-tag*, URL en meta-tag* te zien.

Afhankelijk van je positie op die pagina, krijg je betere of minder goede click-through-rates (CTRs)* (clicks op de titel van jouw pagina). Volgens een studie uit 2013 krijgt de website die bovenaan staat liefst 32,5% van de CTRs, de tweede 17,6% en de derde 11,4%. Alle volgende websites hebben een CTR van minder dan 10%.

15. Title-tag

De title-tag is de titel van je webpagina die je kan invoeren in je content management system (CMS-systeem) en die weergegeven wordt op de SERP*. Deze titel moet kort en krachtig zijn en relevant voor de inhoud van je pagina. Je krijgt de title-tag ook te zien wanneer je de website opent helemaal bovenaan in de titelbalk van je browservenster.

Ziezo, nu kan je een aardig mondje meepraten over SEO.

Wil je de click-through-rate op de SERP bij jouw selectie van long tail keywords verhogen en hierbij White Hat SEO toepassen of overweeg je SEA met een PPC-principe? Klop dan aan bij G-Zien voor een website die van bij het begin SEO integreert. En bovendien ook nog eens een modern en uniek design heeft, geoptimaliseerd voor alle schermen.

Contacteer ons nu voor een offerte.

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *