Blog

6 elementen van een succesvolle homepage


Heb je al het mogelijke hebt gedaan om met je website te scoren in zoekmachines? De volgende stap is dan om ervoor te zorgen dat ze er blijven.

Meestal is de homepage het eerste wat een bezoeker te zien krijgt van je website – of hij nu rechtstreeks naar je URL surft of via Google. Veel bedrijven schenken echter niet altijd de nodige aandacht aan hun homepage, omdat een homepage niet rechtstreeks bedoeld is om producten of diensten te promoten. Maar je homepage is dus wél vaak de eerste indruk die een bezoeker van je krijgt. Een rommelige, verouderde of onduidelijke website brengt je bezoeker regelrecht naar de gevreesde ‘back’-knop bovenaan je browser.

Een homepage heeft dus drie functies: aantrekken, informeren, en aansporen om verder op de website rond te kijken.

Hoe doe je dat concreet?

1. Zeg wie je bent

elementen van een succesvolle homepagina

Schrijf een heldere welkomstboodschap die kort en bondig aan de bezoeker duidelijk maakt waar je website voor staat.

Voorbeelden zijn:

  • “Welkom in de wereld van 3D-printing.”
  • “Vind de job van je dromen.”

Met een goedgekozen welkomstboodschap zeg je in één zin waar je bedrijf voor staat, spreek je de bezoeker rechtstreeks aan en spoor je hem of haar aan om verder te surfen.

Geef ook je logo en huisstijl duidelijk mee aan de bezoeker. En zorg voor een intuïtieve navigatie.

2. Hou het eenvoudig

Al te veel foto’s, knoppen, menu’s en call-to-actions maken het voor je bezoeker moeilijk om te beslissen waar hij naartoe gaat. Voor je het weet klikt hij op de back-knop op zoek naar een snellere manier om aan zijn informatie te komen – bijvoorbeeld via de website van de concurrent…

Een voorbeeld van een overzichtelijke homepage is die van Schrijnwerken Devos-Tanghe:

Deze homepage bevat:

  • De naam van het bedrijf,
  • Een veelzeggende omschrijving van de activiteit: “Specialist in al uw schrijnwerken binnen en buiten”,
  • Een duidelijke Call-To-Action naar de belangrijkste pagina van de website: “Ontdek onze realisaties”,
  • Een menu met de webpagina’s, elk voorzien van een duidelijke, informatieve titel,
  • Een heldere typografie,
  • Een krachtig beeld.

3. Zet de belangrijkste informatie bovenaan

De ‘vouwlijn’ is een denkbeeldige lijn op je homepage die de zone afbakent waarop je alles in één scherm ziet, zonder te scrollen. Voor portaalsites of nieuwssites is de vouwlijn niet zo van belang, maar een doorsnee bedrijf of organisatie plaatst zijn belangrijkste informatie best wél nog boven de vouwlijn.

Minder belangrijke informatie zoals nieuws en evenementen kunnen dan wat lager op de pagina.

4. Gebruik een sterk beeld

elementen van een succesvolle homepagina

Een website is een visuele omgeving, en een beeld zegt meer dan duizend woorden. Moderne webpagina’s maken steevast gebruik van krachtige, paginabrede beelden die de bezoeker als het ware in de website meezuigen. Die beelden worden ook wel ‘hero images’ genoemd. Vaak begint een pagina met zo’n prachtig hogeresolutiebeeld en volgen daarna enkele kleinere beelden, georganiseerd in twee of meerdere kolommen of in een kaartlayout.

Vermijd hierbij absoluut stockfoto’s. Bezoekers voelen aan dat de foto aangekocht is en dat je de moeite niet hebt genomen om zelf foto’s te maken.

Met eigen foto’s van jezelf of je zaak daarentegen vertel je al meteen veel meer. Je website wordt persoonlijker en zal makkelijker onthouden en herkend worden.

De website van Juce Esthetiek maakt gebruik van een krachtig beeld in combinatie met een heldere welkomstboodschap die de bezoeker meteen de kernwaarden van het schoonheidsinstituut meegeeft.

5. Gebruik heldere lettertypes

Denk goed na over welke lettertypes je gebruikt. Voor je gaat experimenteren, bedenk dan dat het eerste doel van je tekst is en blijft om de boodschap over te brengen. Wees dus spaarzaam met minder goed leesbare, decoratieve lettertypes.

Enkele vuistregels:

  • Gebruik maximaal 2 of 3 verschillende lettertypes op één pagina.
  • Voor de doorlopende teksten gebruik je best een eenvoudig schreefloos lettertype, zoals Helvetica of Georgia.
  • Voor titels of banners kan je een iets decoratiever lettertype gebruiken, maar doe dat spaarzaam. Sierlijke lettertypes en schreefletters zijn vaak minder goed leesbaar. Zorg er zeker ook voor dat het lettertype past bij je huisstijl en fotografie.
  • Wees consistent. Eénmaal je voor een lettertype gekozen hebt, blijf er dan bij voor elke webpagina.
  • Lettergrootte is ook van groot belang voor leesbaarheid op het scherm. Ga zeker niet te klein: puntgrootte 14 of zelfs 16 zijn geen overbodige luxe. Maar de gewenste lettergrootte zal natuurlijk ook afhangen van het gekozen lettertype.

6. Denk na over kleuren

elementen van een succesvolle homepagina

Bedenk op voorhand welke kleuren je wil laten domineren op je webpagina. Kies voor een viertal goed bij elkaar passende tinten en leg ze vast in RGB-waarden. Zorg er dan voor dat alle teksten en beelden aansluiten bij die stijl.

Je website mag niet al te veel schreeuwerige kleuren bevatten, maar ook niet te veel neutrale tinten. Ga voor een gulden middenweg.

Je hoeft ook niet elke vierkante centimeter van je webpagina op te vullen. Integendeel: het gebruik van witruimte tussen de verschillende elementen creëert overzicht, rust en elegantie.

De website van Zuidplant gaat resoluut en consistent voor olijfgroene tinten, gecombineerd met wit en zwart.

Conclusie

Het belangrijkste principe dat je bij de creatie van een homepage moet voor ogen houden is eenvoud. Maak je boodschap krachtig en helder en je lay-out en typografie overzichtelijk.

Leg voor je begint eerst het doel vast dat je met je website wil bereiken, en de gewenste uitstraling. Wil je mensen aanmoedigen om contact op te nemen, een product aan te kopen, een fotogalerij te bekijken…?

Daarna kan je alle elementen van je homepage – menu, kleurgebruik, fotografie, tekst, call-to-action, typografie, lay-out – daarop afstemmen.

G-Zien staat je bij

Is je homepage verouderd en niet meer afgestemd op de boodschap die je wil uitstralen? Heb je alleen maar oude foto’s van matige kwaliteit of al te vaak gebruikte stockfoto’s? Tijd voor vernieuwing, want zo’n homepage doet meer kwaad dan goed!

G-zien kan voor een verrassend democratische prijs zorgen voor een moderne website met aantrekkelijke homepage, opgebouwd volgens de regels van de kunst en jouw specifieke wensen.

We voorzien indien nodig een heuse fotoshoot georganiseerd door een professionele fotograaf en bieden daarbovenop een gratis logo-ontwerp aan.

Zo kan je je homepage voorzien van een facelift, zonder daarvoor diep in de portefeuille te moeten tasten!

Contacteer G-zien voor een vrijblijvende offerte.

GRATIS EBOOK!

Ontvang nu 10 gratis tips voor een succesvolle website!