Blog

Content marketing: het begint bij de juiste keywords


Vandaag de dag is content marketing dé marketingstrategie bij uitstek. Het principe van content marketing is dat je relevante en waardevolle content aanbiedt aan een specifiek doelpubliek, en dat gebruikt als basis om verkoop te genereren.

Het spreekt voor zich dat een website daarbij cruciaal is. Het is een ideaal medium waar toekomstige klanten je kunnen vinden en waar je de content (teksten en beelden) in een aantrekkelijke vorm kan aanbieden. Als de website relevant is voor de doelgroep creëer je een echte pull. Eén van de grote voordelen is dat je dankzij content marketing met je website goed scoort op Google zoekresultaten.

Maar wanneer is je content relevant?

Hieronder volgt een stappenplan voor de creatie van relevante content. Volg je die dan ben je alvast goed op weg om van je website een magneet te maken voor potentiële klanten!

STAP 1: KEYWORDS BEPALEN

content marketing

Bij content marketing gaat niet alleen om de kunst van het schrijven van vlotte, wervende webteksten. Alles begint bij een meer rationele, wetenschappelijke manier van werken, met name bij het bepalen van de juiste keywords.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Voor wie is je website geschreven? Creëer hiervoor een fictieve persoon die beantwoordt aan het profiel van een klant aan de hand van de volgende vragen:

  • Is de “ideale” klant een man of een vrouw?
  • Hoe oud is hij of zij?
  • Wat is zijn of haar burgerlijke staat?
  • In welk soort huis woont hij of zij? Met welke auto rijdt hij of zij?
  • Wat is zijn of haar beroep?
  • Wat is zijn of haar sociale status?
  • Wat vindt hij of zij belangrijk?
  • Waar is hij of zij naar op zoek?

Hoe gedetailleerder, hoe beter! Je kan die persoon zelfs een naam en een profielfoto geven. Dat helpt om je in te leven in zijn of haar situatie.

Daarna pas kan je beginnen denken aan je keywords. Het is hierbij handig om in het achterhoofd te houden dat er soorten zoekopdrachten zijn. Sommige mensen op Google willen graag iets doen, anderen willen iets weten en nog anderen willen ergens naartoe gaan.

  • Iemand die iets wil doen typt commerciële zoekopdrachten in, bijvoorbeeld: “koffiezetapparaat kopen”.
  • Iemand die iets wil weten typt informatieve zoekopdrachten in, bijvoorbeeld: “koffiezetapparaat beoordeling”.
  • Iemand die ergens naartoe wil gaan typt navigatie-zoekopdrachten in, bijvoorbeeld: “winkel koffiezetapparaten”.

Nu is het tijd om een lijst met keywords te maken.

Daarbij kan je je twee vragen stellen:

  1. Welke producten en diensten biedt ik aan? Stel een lijst op met woorden die je activiteiten omschrijven. Daarmee zal je inspelen op de commerciële en navigatiezoekopdrachten.
  2. Welke problemen hebben mijn potentiële klanten en welke oplossingen willen ze? De lijst keywords is gericht op de informatieve zoekopdrachten. En daar gaat het bij content marketing het meest om.

Er zijn ook twee soorten keywords: ‘brede’ en ‘lange’.

  • Brede keywords zijn zeer algemeen. Ze worden heel vaak ingetypt en er is veel concurrentie tussen websites om er hoog op te scoren. Voorbeelden zijn: recept, chocolade, documentaire. De zoektermen zijn zodanig algemeen dat alleen gigantische spelers zoals Amazon hierop hoog zullen scoren. Bovendien is het conversiepercentage hierop veel lager (minder bezoekers zullen ook effectief een product of dienst bestellen).
  • Lange keywords zijn specifieker. Ze worden minder vaak ingetypt, maar doordat ze specifieker zijn is het makkelijker om er hoog op te scoren in Google. Het conversiepercentage ligt hier hoger omdat de kans groter is dat jouw website een antwoord biedt op de wens van de zoeker. Voorbeelden zijn: glutenvrije chocoladerecepten, documentaire over zeehonden.

Het spreekt vanzelf dat je lijst keywords best vooral lange keywords zal bevatten.

Soms zijn er alternatieven mogelijk voor keywords: synoniemen of andere formuleringen. Om te weten welke woorden je best gebruikt, check je best even Google Suggest. Dat is de zoekterm die Google suggereert als je iets begint te typen:

STAP 2: CONTENT GENEREREN

content marketing

Eens je lijst met keywords vast ligt, moet je die uiteraard ook zo strategisch mogelijk toepassen: niet alleen voor je lezer maar ook voor Google’s zoekrobot.

Gebruik de gekozen keywords in de eerste plaats:

Daarnaast verwerk je ze ook best – zonder overdrijven – hier en daar in de tekst van je webpagina.

Enkele tips voor relevante webpagina’s:

  • Herinner je je nog de fictieve persoon die je in gedachten hield voor de keywords? Hou die persoon nog steeds in je achterhoofd als je begint te schrijven. Pas je toon en woordenschat aan. Zorg dat je webtekst in de eerste plaats hem of haar centraal plaatst, en niet jezelf.
  • Gebruik informatieve, korte en krachtige titels met één van je zoekwoorden. Ze zijn best een ultra-korte samenvatting van wat er verder op de pagina staat.
  • Speel in op het probleem van de zoeker en formuleer een oplossing. Dat is namelijk de essentie van goede content marketing: het inspelen op de zorgen en problemen van de gebruiker en het aanbieden van een oplossing.
  • Maak de pagina’s tijdloos zodat ze ook in de toekomst relevant blijven. Vermijd dus het gebruik van het woord ‘nieuw’ of van jaartallen. Schrijf je een blog, dan kan je uiteraard wel inspelen op de laatste nieuwtjes en evenementen in jouw sector.
  • Maak de content zo lang als nodig. Dat kan in 100 woorden of in 2000.

Lees hier meer over hoe je kan scoren met goede webteksten.

Conclusie: Content marketing is efficiënt!

google

Content marketing is terecht een populaire strategie om cliënteel aan te trekken. Wie alle hierboven omschreven stappen doorloopt maakt grote kans op:

  • een hogere score in Google,
  • meer relevante bezoekers,
  • een betere conversie.

Een goed werkende, moderne en solide website is hiervoor uiteraard de basis. Daarbij geniet WordPress bij veel webspecialisten de voorkeur dankzij de vele mogelijkheden en goede vindbaarheid in Google.

Nood aan een nieuwe website als motor van je content marketing? G-zien maakt je nieuwe website met WordPress, helemaal volgens de regels van de kunst en aangepast aan jouw specifieke noden en smaak.

Contacteer ons nu voor een vrijblijvende offerte – je zal versteld staan.

GRATIS EBOOK!

Ontvang nu 10 gratis tips voor een succesvolle website!