Google Analytics

Meten is weten. Waarom en hoe Google Analytics gebruiken?

Wat is Google Analytics? Websites en Google Analytics gaan hand in hand. Je hebt ongetwijfeld al van Google Analytics gehoord, maar wat is het en waarvoor dient het?

Hieronder leg ik het wat, hoe en waarom uit van deze schitterende tool.

Wat is Google Analytics?

Elke webmaster kent en gebruikt Google Analytics. Het is een gratis tool van Google waarmee je het verkeer op je website heel gedetailleerd kan opvolgen. Zo kan je naast het aantal bezoekers ook de duur van een websitebezoek, het gemiddeld aantal pagina’s, de landingspagina’s, de pagina’s waarop mensen vaakst de website verlaten, enz. in detail bekijken. Dat alles wordt in overzichtelijke grafieken en tijdlijnen gegoten. The sky is the limit! Wil je hoger scoren in Google dan heb je uiteraard Google Analytics nodig!

Waarom Google Analytics gebruiken?

Een website laten maken kan tegenwoordig relatief snel en betaalbaar (bijvoorbeeld bij zien.voorontwerpsite1.be) maar blijft wel een investering van tijd en middelen. Je moet je webdomein en hosting betalen, en je laadt ook best regelmatig nieuwe content op om je klanten iets nieuws te bieden en hoog te blijven scoren in Google. Hoe weet je of de investering wel opbrengt? Met andere woorden: wat is de return on investment (ROI)?
Google Analytics kan je daarbij helpen.

Het eerste wat je moet doen is doelen vastleggen. Hoeveel mensen wil ik bereiken? Hoe groot moet mijn conversie zijn?

Dan kan je met Google Analytics deze doelstellingen vergelijken met de resultaten, en waar nodig de website bijschaven. Hieronder bekijken we meer in detail hoe dat kan.

Hoe krijg je toegang tot Google Analytics?

Google Analytics

Google Analytics is 100% gratis. Het enige wat je hoeft te doen is een stukje code in de HTML-code van je website integreren.

Hoe je het stukje code kan krijgen, vind je hier. Hoe je het in de website invoert, hangt af van je CMS-systeem (content management system). Je webdesigner zal je hier vast en zeker mee helpen.

Wat kan je met Google Analytics onderzoeken en wanneer zijn de resultaten goed?

De lijst van statistieken die je op Google Analytics kan opvragen is eindeloos. Hieronder som ik de belangrijkste statistieken op.

1. Het aantal sessies

Het eerste wat je te zien krijgt op je ‘dashboard’ wanneer je Google Analytics opent, is het aantal sessies. Dat is heel eenvoudig het totaal aantal bezoeken aan je website. Binnen één sessie kan een bezoeker verschillende pagina’s aanklikken, formulieren invullen, bestanden downloaden…

Deze statistiek geeft je meteen een goed beeld van hoe je website scoort: hoe meer sessies, hoe hoger de activiteit op je website!

Het percentage nieuwe sessies, dat je onderaan vindt, is het aandeel van deze sessies waarbij de bezoeker voor het eerst op je website komt.

2. Het aantal gebruikers, actieve gebruikers en terugkerende gebruikers

Het aantal gebruikers is – de naam zegt het zelf – het totaal aantal surfers dat al een of meerdere sessies op je website heeft doorgebracht.

Dat totaal wordt opgesplitst in het aantal nieuwe bezoekers (die maar één sessie deden) en terugkerende bezoekers (die al meerdere sessies hebben gedaan).

De actieve gebruikers zijn de gebruikers die op dit moment je website aan het bezoeken zijn.

3. Paginaweergaven

Google Analytics

Dat is het totaal aantal bekeken pagina’s. Als iemand eenzelfde pagina twee keer bekijkt, zijn dat dus twee paginaweergaven.

4. Pagina’s per sessie

Het aantal pagina’s per sessie is het gemiddeld aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt als hij of zij op je website terechtkomt. Als hij of zij twee keer dezelfde pagina bekijkt, telt ook het tweede bezoek mee in de statistiek.

Het aantal pagina’s per sessie is een goede indicator of je website interessant is voor de bezoeker, en of hij makkelijk navigeerbaar is.

Een benchmark hiervoor is moeilijk te bepalen, aangezien het zal aantal pagina’s per sessie zal afhangen van de grootte van je website. Voor een website van gemiddelde grootte is een gemiddelde van 4 pagina’s een goed resultaat.

Heb je minder dan 3 pagina’s, dan kan dat betekenen dat je website niet duidelijk is en de gebruiker niet meteen de juiste informatie vindt, waarna hij of zij afhaakt. Ook kan het zijn dat je website verouderd is, niet goed leesbaar is op mobiele telefoons of flash gebruikt.

5. Gemiddelde sessieduur

Deze statistiek is gerelateerd aan het aantal pagina’s per sessie en geeft weer hoeveel tijd je bezoekers gemiddeld op je website spenderen. Ook dat is een weerspiegeling van hoe interessant bezoekers je website vinden.

Dat getal zal opnieuw afhangen van de grootte van je website, maar een gemiddelde van 3 à 4 minuten hebt is al een goed resultaat.

6. Bouncepercentage

Google Analytics

“Bouncen” betekent de website meteen weer verlaten na het zien van de eerste pagina. Dat bezoekers bouncen kan meerdere oorzaken hebben. Misschien is je website niet aantrekkelijk genoeg of is hij niet goed leesbaar op smartphones (niet responsive dus)? Of maak je nog gebruik van flash, dat niet weergegeven wordt op Apple-apparaten?

Een andere oorzaak van bouncen is dat je website niet gaat over wat je bezoekers verwachtten. Misschien bezoeken ze je website via Google en kwamen de zoekwoorden niet overeen met de inhoud van je website? Of lazen ze op de zoekresultatenpagina een titel en omschrijving die niet klopt met wat er op de pagina staat?

Een hoge bouncerate kan je best aanpakken, want dat is slecht voor je algemene paginaranking in Google. Gebruik dus relevante zoekwoorden en plaats waardevolle content, liefst in een aantrekkelijk jasje.

7. Uitstappercentage

Per pagina kan je ook het uitstappercentage bekijken. Dat is het percentage van de bezoeken waarbij de bezoeker de website op die pagina verlaat.

Aan de pagina’s met een hoog uitstappercentage kan je eventueel wat sleutelen om je bezoekers te overtuigen om nog wat verder rond te kijken op je website. Misschien met een overtuigende call to action?

8. Bronnen

Google Analytics

Tot slot ben je misschien benieuwd via welke kanalen mensen je website vinden. Google Analytics deelt deze bronnen op in 4 categorieën:

  • Direct: mensen die de website-URL in hun browser intypen
  • Social: mensen die op een link op sociale media geklikt hebben, bijvoorbeeld facebook
  • Organic search: mensen die via een zoekrobot je website gevonden hebben
  • Referral: mensen die klikken op een link naar je website vanuit een andere website

Conclusie

Nog geen Google Analytics? Begin er meteen aan. Het is gratis en een onmisbare tool voor al wie het maximale uit een website bij halen.

Heb je wel al Google Analytics, maar vallen de resultaten niet mee? Tijd voor een nieuwe website die wél conversie oplevert. Stuur een berichtje en krijg meteen een vrijblijvende offerte.