olark review nederlands

Olark chat review

Welkom in de Olark chat review!

Met meer dan 12.000 klanten en 1 miljoen verstuurde berichten per dag is Olark een van de meest populaire softwarepakketten voor chat in de markt. In deze review kijken we wat Olark precies is, hoe het werkt en welke pakketten en kosten er zijn. Daarnaast kijken we naar de voordelen van Olark en nemen we de nadelen onder de loep. Tot slot volgt er een eindoordeel.

Wat is Olark?

Olark chat is software waarmee je chatfunctionaliteit kunt toevoegen aan je website of webshop. Het programma biedt basis chatfunctionaliteit en talloze andere features. Hierbij kan je denken aan:

  • Handige templates en customization mogelijkheden om snel te beginnen en de chatschermen aan te passen naar je eigen smaak;
  • Real-time reporting om inzicht te krijgen in piekdruktes, klanttevredenheid en de prestaties van chatmedewerkers;
  • Doorzoekbare chatgeschiedenis;
  • Geschikt voor zowel support als sales;
  • Tools voor management, bijvoorbeeld het inplannen van chatmedewerkers;
  • Diverse “power-ups” zoals meekijken met klanten of live vertalingen van chats;
  • Integraties met externe software, zoals WordPress, HubSpot en Zendesk.

Zoals je ziet is Olark software waar je chatfunctionaliteit mee toe kunt voegen en bevat het alle functionaliteiten om het meest uit de chat te halen.

Bekijk de Olark Demo Video hieronder

olark chat review nederlands

Hoe werkt Olark?

olark review nederlands

Olark is eenvoudig te installeren door niet-technische gebruikers. Dit komt omdat de software werkt met de meeste populaire CMS-systemen, webshops en andere websites. Hierdoor is de software met slechts enkele handelingen te installeren op WordPress, Drupal, Joomla, Shopify of Magento.

Na het installeren kies je uit een van de handige templates. De chatschermen kunnen worden aangepast zodat ze bijvoorbeeld meer aandacht vragen van bezoekers, of eenvoudiger te vinden zijn. De chatmedewerkers beschikken over een overzichtelijke backend waarin ze alle chats kunnen beheren.

De chatgeschiedenis is beschikbaar in de backend en is doorzoekbaar. Daarnaast kunnen managers en medewerkers diverse statistieken zien over de chat. De analytics mogelijkheden zijn niet heel uitgebreid maar basisgegevens als tevredenheid en doorlooptijden zijn wel in te zien.

Indien gewenst kan je Olark verder uitbreiden, met zogenaamde “power-ups”. Een voorbeeld hiervan is real-time vertalingen, die je kunt toevoegen aan je chat. Een andere mogelijkheid is om met een klant zijn scherm mee te kijken wanneer deze ergens niet uitkomt. De power-ups maken Olark nog krachtiger. Wil je een website laten maken dan is het zeker de moeite om hier chat bij toe te voegen.

TEST OLARK GRATIS

Verder is Olark gedeeltelijk te automatiseren. Standaard begroetingen of ingebouwde antwoorden voor veelgestelde vragen kunnen veel tijd besparen. Ook kan je Olark instellen om automatisch een berichtje aan een klant te sturen wanneer deze een bepaalde pagina bezoekt, of voor meer dan een bepaalde tijd op je website is.

Tot slot integreert de software met de meeste populaire CRM-systemen en helpdesk- of ticketsystemen. Hierbij kan je denken aan HubSpot en SalesForce, maar ook aan Zendesk en Groove. Daarnaast is Olark verder naar wens aan te passen. Bijna elke kleur, vorm en het gedrag van alle chatschermen kan worden ingesteld.

Zoals je ziet is Olark een volledig en krachtig platform voor het inrichten van chatmogelijkheden op je website of webshop. De software kan zowel door beginnende ondernemers als door grote organisaties worden gebruikt. Daarnaast wordt Olark ingezet voor support doeleinden, maar wordt het ook in de sales gebruikt.

Olark kosten en pakketten

olark ervaringen

De software van Olark heeft een bijzondere prijsstructuur. In feite zijn er geen verschillende pakketten en beschik je altijd over de volledige functionaliteit. Wel kan je ervoor kiezen om extra functionaliteit bij te kopen door de zogenaamde power-ups. Hiermee kan je nog meer uit de software halen.

Wil je Olark gebruiken? Dan heb je 4 mogelijkheden:

  1. Je kiest de basis software. Hiervoor betaal je minder als je ervoor kiest om langer gebruik te maken van Olark. Hierbij kan je kiezen uit de volgende opties:
    1. Maandelijks abonnement: $ 17 per medewerker per maand;
    2. Jaarlijks abonnement: $ 15 per medewerker per maand;
    3. Tweejaarlijks abonnement: $ 12 per medewerker per maand;
  2. Je kunt de basissoftware uitbreiden met één of meer van de onderstaande power-ups:
    1. Visitor Cobrowsing – meekijken op het scherm van je klanten: $ 99/maand;
    2. Visitor Insights – prioritering en meer informatie over klanten: $ 55-99/maand;
    3. Live Chat Translation – real-time vertalen van chats in andere talen $ 29/maand;
    4. Non-Branded Chatbox – geen “powered by Olark” meer in je chatscherm: $ 59/maand;
  3. Wil je Olark eerst uitproberen? Er is een proefversie beschikbaar van 14 dagen. Let op: wanneer deze verloopt moet je deze zelf opzeggen, anders betaal je $ 17 per maand.
  4. Wil je gratis gebruik maken van Olark? Er is ook een gratis versie Deze is beperkt tot 20 chats per maand en 1 gebruiker. Hier zijn geen kosten aan verbonden en je hoeft ook niets op te zeggen.

Zoals je ziet maakt Olark geen gebruik van pakketten, maar kunnen gebruikers doormiddel van de power-ups zelf kiezen welke extra functionaliteiten ze willen gebruiken in hun chatsoftware.

TEST OLARK GRATIS

Olark Chat voordelen

Olark is al jarenlang een van de meest populaire softwarepakketten voor chatsupport en sales via chat. Dit is niet voor niets, want de software heeft veel voordelen:

  1. Olark is erg betaalbaar. De power-ups kosten extra geld, maar de basisfunctionaliteit is al erg uitgebreid;
  2. De power-ups zijn erg krachtig en maken je chat veelzijdiger, effectiever en efficiënter;
  3. De back-end is goed en overzichtelijk, zowel voor medewerkers als voor managers;
  4. Olark integreert goed met je favoriete CMS-software of webwinkel;
  5. De software integreert ook goed met je favoriete CRM-systeem voor de nodige opvolging;
  6. Er is een doorzoekbare chatgeschiedenis;
  7. Je hebt de mogelijkheid om de chat te automatiseren of om bepaalde antwoorden snel te kunnen sturen naar klanten;

De bovenstaande voordelen maken van Olark een eenvoudig en krachtige oplossing voor het toevoegen van chatfunctionaliteit aan een website.

Olark Chat nadelen

Olark heeft weinig nadelen. Het enige wat ons opvalt is dat de analytics mogelijkheden niet heel uitgebreid zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de drukte te voorspellen.

Olark Chat conclusie

Wil je met chat aan de slag op je webshop? Meer verkopen met behulp van sales via de chat? Ben je een zelfstandig ondernemer? Of beheer je de ondersteuning en klantenservice voor een grote organisatie? Wat je ook zoekt, met Olark kan je je chatfunctionaliteit inrichten. De software is betaalbaar en krachtig. Het enige nadeel zijn de iets minder uitgebreide analytics mogelijkheden.