seo sea

SEO versus SEA: welke strategie kies ik best?

SEO – Search Engine Optimization en SEA – Search Engine Advertising – je hebt de termen ongetwijfeld al gehoord. Kortweg SEO SEA. Maar wat houden ze precies in en moet je hieraan meedoen?

We zetten eerst nog even alles op een rijtje. Stel u bent van de regio Oostrozebeke & zoekt naar iemand die uw nieuwe website kan ontwerpen. Waarschijnlijk opent u Google & zoekt u voorbeeld naar webdesign Oostrozebeke. Hieronder vindt u een screenshot van de Google resultaten. Zoals je ziet is het van cruciaal belang dat wij hier vermeld worden … Door onze website optimalisatie scoren we zowel op de Google Maps resultaten (bovenaan) als de organische resultaten(onderaan)

seo sea

SEO is het geheel van strategieën die je kan implementeren om hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekrobots terecht te komen. Die ranking is gebaseerd op verschillende aspecten. 2 belangrijke hiervan zijn: autoriteit (hoe vaak wordt er naar je website gelinkt vanop andere websites) en copywriting (hoe relevant is de content van je website voor de surfer). Wil je dus hoger scoren in google dan zal je een seo expert moeten worden 😉

SEO mikt op ‘organische zoekresultaten’.

Enkele belangrijke onderdelen hiervan zijn:

  • Goede copywriting met waardevolle unieke content
  • Goede paginastructuur met duidelijk leesbare HTML-codering
  • Meta-omschrijvingen
  • ALT-tekst bij afbeeldingen
  • Title tags
  • URLs
  • Internal linking
  • Social media
  • H1, H2, … tags
  • Sitemap
  • Snelheid website
  • Responsive design
  • Gebruikerservaring

Voor- en nadelen van SEO

SEO is gratis. Maar make no mistake: het kost je geen geld, maar wel heel wat tijd en energie. Je moet de nodige kennis van zaken en copywriting-capaciteiten hebben. Daarbij komt nog dat je gemiddeld een zestal maand geduld nodig hebt om de resultaten van al dat werk te zien. En ook daar stopt het niet. Google en co willen graag dat je je content regelmatig vernieuwt. Doe je dat niet, dan zak je geleidelijk aan weer dieper weg.

Daartegenover genereert SEO wel een zeer goede return on investment. Je krijgt meer bezoekers, waarvan een deel een tijdje op je website blijft, waarvan een deel je contacteert, waarvan een deel klant wordt. Dit heet de organische conversietrechter:

SEO biedt weliswaar geen garantie op resultaat. Soms is er simpelweg teveel concurrentie op de zoekwoorden die je viseert. De kunst is dan om te focussen op specifieke zoektermen waar minder concurrentie op is.

Gelukkig bestaat er ook zoiets als Local SEO Optimization. Daarbij richt je je campagne op internetgebruikers in jouw buurt. Enkele tips voor Local SEO Optimization zijn:

  • Maak een Google MyBusiness-pagina aan. Schrijf een lange beschrijving, kies de juiste categorieën, voeg een adres en lokaal telefoonnummer toe en probeer recensies van klanten te verkrijgen.

seo sea

  • Vermeld je naam, adres en telefoonnummer op elke pagina van je website, telkens op dezelfde manier. Als je bedrijf ergens op een andere website vermeld staat, zorg dan dat je naam en adres ook op exact dezelfde manier geschreven worden.
  • Probeer zoveel mogelijk reviews te bemachtigen in lokale online magazines.

Dit is uiteraard maar een tipje van de sluier. Lijkt Local SEO je een goed idee en wil je dat toepassen op je bestaande of nieuwe website, contacteer ons dan. G-zien staat je bij met raad en daad.

Wat is SEA?

SEA is niet meer of niet minder dan digitale reclame. Je betaalt voor een aantal specifieke zoekwoorden of keywords die van toepassing zijn op je doelpubliek. Wie daarop zoekt, krijgt een link naar jouw website (een paginatitel en omschrijving) bovenaan en rechts van de resultatenpagina te zien. Hoeveel je betaalt beslis je zelf.

SEA mikt dus op betaalde zoekresultaten. Bij Google heet dat systeem ‘AdWords. Stel u bent op zoek naar een nieuwe tuinset. Wellicht zoekt u even op Google voor inspiratie of zelfs om een nieuwe te bestellen. De betaalde zoekresultaten(advertenties) herken je aan “het gele Adv.” icoontje.

seo sea

SEA werkt meestal met een cost-per-click-systeem. Dat betekent dat je niets betaalt totdat iemand op de advertentie klikt. De prijzen hiervan kunnen echter heel veel variëren. Google werkt met een soort kwaliteitsscore voor de zoekwoorden, die gaat van 0 tot 10. Je score hangt af van de relevantie van je zoekwoord ten opzichte van de landingspagina van de advertentie. Een score tussen 0 en 7 is ondermaats; een score tussen 7 en 10 is goed en wordt beloond met een lagere kost per klik. Het is dus zaak om een relevante, kwalitatieve landingspagina te maken en doordachte zoekwoorden te kiezen.

Voor- en nadelen van SEA

Met SEA heb je meteen resultaat. Het kost je relatief weinig tijd en inspanningen om helemaal bovenaan in Google terecht te komen. Dat resulteert al snel in honderden kliks. Die kliks zijn bovendien ook nog eens zeer kwalitatief, want het gaat om bezoekers die specifiek op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Hier is wel enige nuance op zijn plaats. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat er twee soorten surfers zijn: online shoppers en informatiezoekers. De eerste groep is geneigd om op advertenties te klikken, de tweede zal de advertenties meestal straal negeren en onmiddellijk naar de organische content scrollen. Hieruit kan je concluderen dat SEA misschien interessantst is als je een online shop hebt waarop je meteen kan verkopen.

Google bezorgt je gedetailleerde statistieken, waardoor je na een tijdje goed weet welke advertenties werken en welke je beter achterwege laat. Je kan zelfs te weten komen welke er effectief lijden tot conversie.

Helaas lopen met de kliks ook de kosten snel al hoog op. Als je wil vermijden dat ze de pan uit swingen kan je maximumbudgetten instellen, zoals een maximale cost-per-click of een daglimiet.

SEA is eerder een kortetermijnstrategie, want zodra je stopt met betalen verdwijn je weer van de radar. Je moet ook goed opletten wat je doet. Maak een doordachte studie van je zoekwoorden om te vermijden dat je je blauw betaalt zonder enige ROI. Lees zeker ook de kleine lettertjes van de policy van Google.

Een bijkomend nadeel is dat je concurrenten je zouden kunnen saboteren door vaak op je advertentie te klikken. Ook kunnen mensen per ongeluk klikken en meteen weer je website verlaten. Je bezoeker zal meestal wel tot je doelpubliek behoren, maar er zijn dus geen garanties.seo sea

Conclusie: SEO SEA waarin investeer ik nu best?

Beide strategieën zorgen ervoor dat je hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Dat is van onschatbare waarde voor je zaak. Pagina 1 is het beste scenario: er wordt weleens gezegd dat de beste plaats om een lijk te verbergen, pagina 2 van de zoekresultaten is. Weinig mensen klikken namelijk door naar pagina 2.

SEO is een vorm van gratis online marketing en dus een must. Meer nog, denk je eraan om aan SEA te doen, dan moet je SEO ook goed zitten. Google zal je namelijk een hogere kwaliteitsscore geven als je contant relevent is voor de gekozen zoekterm. Zit je in een sector met veel concurrentie, overweeg dan ook zeker de mogelijkheden van Local Search Engine Optimization.

SEA is een goed idee als je snel bezoekers op je website wil krijgen via doelgerichte advertenties, zonder dat je er veel tijd en energie te moeten investeren en zonder lang te moeten wachten op resultaat. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat je heel goed moet weten wat je doet. Ondoordachte SEA kan je heel wat kosten opleveren, zonder de verwachte ROI.

Nog enkele gratis tips:

  • Begin met een goed gestructureerde website. Dat is al meteen de eerste en belangrijkste stap in de SEO-strategie. G-zien werkt met WordPress en levert alleen maar websites af die goed leesbaar zijn voor Google. Inbegrepen in de prijs, natuurlijk.
  • Vraag hulp aan een professional. SEO kan heel veel tijd en energie vergen. Niet iedereen heeft ook kaas gegeten van zaken als copywriting voor web, alt-teksten, metadescriptions of html-codes. Schakel daarom een professionele partner in. G-zien legt samen met jou de belangrijkste zoektermen vast, en werkt op basis daarvan een strategie uit voor de beste (lokale) resultaten.
  • Meten is weten. En dat geldt zeker voor SEA. Leg duidelijke, meetbare doelstellingen vast en volg je campagnes nauwgezet op om te zien wat werkt en wat niet.
  • Begin bij de basis: Als je als bezoeker op een website komt, verlang je dat deze er grafisch mooi uit ziet, dat deze snel werkt, zichtbaar is op smartphone, gebruiksvriendelijk is, … Voldoet uw website al niet aan deze zaken & schept deze geen vertrouwen dan zullen uw bezoekers zo goed als nooit iets bestellen bij u, een offerte of diverse vragen stellen, …

Zoals je ziet is er tegenwoordig enorm veel mogelijk maar als de basis van de website niet goed zit, zal het helaas niet lukken. Heeft u vragen over seo sea? Wilt u een gratis analyse van uw bestaande website of wilt u een volledig nieuwe, professionele website laten maken?

Laat je bijstaan door een partner met ervaring, zoals G-zien.

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *