Blog

Wat is een goede URL?


In voorgaande artikels zijn we al uitvoerig ingegaan op technieken om hoger te scoren in Google. Eén aspect daarvan hebben we echter nog niet besproken, met name de URL. Ook die kan mits wat aandacht helpen om een voorsprong in Google te bekomen ten opzichte van de concurrentie.

Een URL kan je namelijk beschouwen als een heel korte samenvatting van wat er op de webpagina in kwestie staat. Je bezorgt niet alleen aan je bezoeker maar ook aan Google een duidelijke hint over de inhoud. Ook kan je met de URL iets vertellen over de structuur van de website. Net als de meta-titel en meta-omschrijving is de URL dus ook iets waar je maar beter even de tijd voor neemt.

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator (Uniforme Locator van Bronnen) en is in feite het adres op het internet van een webpagina of een ander stuk data zoals een afbeelding.

Anatomie van een URL

Laten we even een URL van dichterbij bekijken. De URL van deze website vind je hierboven in de statusbalk van je brouwser:

Wat is een goede URL?

  • http:// is het protocol. Dat is een set van afspraken nodig om op het internet te communiceren. HTTP (hypertext transfer protocol) zorgt voor standaardisatie van de communicatie met webservers en ligt aan de basis van het worldwide web (www).
  • g-zien.be is het domein.
  • url-tips-seo is het pad.

Je merkt dat de URL alleen uit letters, punten, koppeltekens, en het “/”-teken bestaat.

Soms staat er echter na het pad nog een dynamisch gedeelte dat de tekens ?, # en/of & bevat. Die verwijzen naar meer dynamische aspecten zoals een zoekopdracht of een gedeelte van de pagina.

Als je een pagina aanmaakt zonder dat je de URL ervan zelf aangeeft, maakt je content management system (bijvoorbeeld WordPress) automatisch een URL aan op basis van de titel van je website. Dat levert in de meeste gevallen al een behoorlijk goede URL op, maar toch doe je het meestal beter zelf.

Waar moet je dan vooral mee rekening houden als je je URL zelf bepaalt?

5 gouden tips voor een goede URL

1. Gebruik alleen toegestane tekens. Dat zijn:

  • Kleine letters. Hoofdletters mogen in principe wel, maar sommige browsers zijn hoofdlettergevoelig, en als een surfer zicht vergist kan hij op een pagina terechtkomen die niet bestaat (de befaamde page not found).

Dus wel: www.g-zien.be

En niet: www.G-zien.be

  • Koppeltekens. Browsers herkennen die als afscheiding tussen twee woorden. Spaties worden ook herkend door browsers, maar worden automatisch omgezet naar “%20”, en dat maakt je URL minder leesbaar voor mensen.

Dus wel: www.g-zien.be/url-tips-seo

En niet: www.g-zien.be/url%20tips%20seo

  • Het /-teken. Daarmee duid je de structuur aan van je website (verder hierover meer).

Vermijd ‘onveilige’ tekens zoals “<”, “;”, “(”, “!” enz. Het zijn ofwel tekens die al een bepaalde specifieke functie hebben binnen een URL, of die automatisch kunnen gewijzigd worden door de browser.

2. Maak de URL betekenisvol en gebruik zoekwoorden

Zoals hierboven al gezegd moet de URL een ultrakorte samenvatting van de webpagina zijn. Zo weten bezoekers wat ze kunnen verwachten op de pagina en zullen ze sneller klikken en delen.

Gebruik meteen ook de zoekwoorden waarop je hoog wil scoren in Google. Als je die zoekwoorden dan nog eens vooraan zet in de URL levert dat een heuse boost op in je ranking.

3. Hou het kort

Ook kortere URL’s hebben meer kans om gelezen en begrepen te worden door zowel bezoekers als Google. Laat dus kleine woordjes als ‘het’, ‘de’, ‘voor’ weg uit de URL: ze voegen toch geen betekenis toe.

Dus niet: www.g-zien.be/tips-voor-een-goede-seo-url
Maar wel: www.g-zien.be/url-tips-seo

Mik op 50 à 60 tekens maximum.

4. Laat je websitestructuur weerspiegelen in je URL

Met het /-teken kan je een mappenstructuur aangeven in de URL. Dat is niet alleen informatief voor de bezoeker, maar je geeft de structuur van je website mee aan google, wat ook weer helpt op het vlak van SEO.

Bijvoorbeeld: www.bedrijf.be/producten/productcategorie/productx

Hou de structuur ook consistent aan. Voor product y kies je dus best voor: www.bedrijf.be/producten/productcategorie/products.

Om je URL niet te lang of ingewikkeld te laten worden kan je er ook voor kiezen om een gedeelte weg te laten. Hier is er bijvoorbeeld voor gekozen om het hoofdstuk ‘blog’ niet weer te geven in de URL.

Dus niet: www.g-zien.be/blog/url-tips-seo
Maar wel: www.g-zien.be/url-tips-seo

5. Eén URL per pagina

Het kan gebeuren dat eenzelfde pagina bereikbaar is via verschillende URL’s. Dat kan je beter vermijden, want Google kan de zoekranking voor beide URL’s opsplitsen.

Je kan dit omzeilen via een zogenaamde “URL-redirect”: een instelling in je website die de URL automatisch doorverwijst naar een andere URL.

Wil je meer weten over URL’s en andere technieken om je SEO-ranking te verbeteren? Beantwoordt je website niet meer aan de SEO- en URL-normen van vandaag?

Contacteer dan G-zien. Wij maken websites in WordPress en kennen alle tips en tricks, zowel voor als achter de schermen, om je website beter te laten scoren. Bekijk ons portfolio of laat ons een berichtje voor een vrijblijvende offerte.

GRATIS EBOOK!

Ontvang nu 10 gratis tips voor een succesvolle website!