Scoren in google met een responsive website

8 signalen dat je website aan vernieuwing toe is

Website laten maken of Website vernieuwen? Enkele jaren geleden investeerde je in een nieuwe website, maar nu begint het gevoel te knagen dat de website van de concurrentie toch nét iets moderner, boeiender, mooier en makkelijker te navigeren is…

Hoe weet je wanneer het effectief tijd is om je website te vernieuwen? Hieronder zetten we enkele signalen op een rijtje.

1. Je website ziet er al drie jaar of langer hetzelfde uit

We leven in een snel evoluerende wereld en dat geldt zéker ook voor websites. Het duurt maar 3 tot 5 jaar voor je gloednieuwe website, waar je weliswaar heel veel tijd en energie in stopte, alweer gedateerd overkomt.

Je terugkerende bezoekers verwachten af en toe een nieuwe look. Maar er staat meer op het spel dan dat. Studies hebben aangetoond dat 75% van de bezoekers afhaakt als de website ouderwets overkomt. Ze vertrouwen je bedrijf niet meer. Speelt je website dus muziek af of maakt hij veelvuldig gebruik van flash-animaties? Vernieuwen is dan geen optie, maar een must. Je website is immers in heel veel gevallen het eerste contactpunt van de klant met je bedrijf.

Onlangs heb ik een oude website van Schrijnwerken Devos – Tanghe uit Grammene voorzien van een nieuwe responsive website. Het grootste probleem was dat de “oude” website al 8 jaar oud was & dus dringend aan vernieuwing toe was.

Je kan het verschil tussen de oude & nieuwe website bekijken in onderstaand filmpje!

2. Je website is niet goed zichtbaar op smartphones

Al in 2014 groeide het aantal mobiele surfers boven het aantal desktopsurfers uit. Ik hoef dus niet uit te leggen waarom het cruciaal is dat je website zich geoptimaliseerd is voor het kleine mobiele scherm. Doe de test: kan je je webteksten op een smartphone nauwelijks lezen en moet je met twee vingers moeten inzoomen om op een link te kunnen klikken? Vernieuwen is de boodschap, want op dat moment heeft je bezoeker allang afgehaakt.

Wat meer is, zoekmachines als Google “straffen” websites die geen mobiele versie hebben. Concreet zak je dus een fors aantal plaatsen in de zoekresultaten. Nefast als je nieuwe klanten wil aantrekken. Google heeft hiervoor een handige tool om te zien of uw huidige website responsive is. Klik hier om uw website te testen.

3. Je conversie vermindert

Je hoeft geen statisticus of informaticus te zijn om te weten te komen of je website nog steeds het gewenste effect heeft. Krijg je steeds minder aanvragen via je website binnen? Vraag je dan af of die nog wel beantwoordt aan de verwachtingen van de klant en de waarden van je bedrijf uitstraalt.

Google Analytics is trouwens een héél gemakkelijke tool om je bounce rates na te gaan: dat is het percentage bezoekers dat na één pagina de website alweer verlaat. Ligt dat percentage boven de 30%, dan weet je dat het tijd is voor vernieuwing.

4. Je website laadt tergend traag

Niets is frustrerender. De oorzaak: veel te grote fotobestanden en oude (overbodige) coderingen. Alweer een indicatie dat je website in het verleden is blijven steken. Ook dit kan je testen door de Google Page Speed tool van Google. Dit is een gratis tool om de snelheid van jouw website direct te testen. Klik hier om uw snelheid te testen.

5. Er is geen link naar sociale media

website vernieuwenDe mogelijkheden van sociale media zijn eindeloos. Denk aan Facebook, maar ook aan YouTube, Pinterest, LinkedIn, Twitter… Elk van die platformen telt miljoenen gebruikers die actief op zoek zijn naar nieuws, entertainment of inspiratie. Dus zorg ervoor dat je bent waar je potentiële klanten zijn, en vooral, zorg dat je een link hebt van en naar je website!

6. Je website is moeilijk te navigeren

Als je bezoekers de weg kwijtraken op je website, of na twee of drie pagina’s nog steeds niet gevonden hebben wat ze zochten, schakelen ze algauw over naar andere bronnen (lees: de concurrentie). Doe de test met enkele proefpersonen en vraag je af of je website nog wel logisch in elkaar zit. Misschien zijn er met de jaren een aantal overbodige of ingewikkelde constructies bijgekomen waardoor je structuur zoek is?

Voor structuren van websites laat je je best begeleiden door een professional. G-zien kan je daarbij helpen. Dankzij een karrevracht ervaring weten wij waar je best welke informatie oplaadt, zodat je bezoekers zich moeiteloos een weg vindt naar de pagina die het antwoord biedt op zijn of haar vragen.

7. Je website is onvindbaar door zoekmachines

website vernieuwenMoet je meerdere pagina’s in je zoekmachineresultaten doorbladeren vooraleer je op je eigen website uitkomt, dan zouden er enkele alarmbelletjes moeten rinkelen. Je wilt niet weten hoeveel klanten je al misliep omdat ze sneller en makkelijker op de website van je concurrent belanden…

Maar geen nood. De meeste moderne websites, zoals ook de websites van G-zien, zitten qua opbouw heel Google-vriendelijk in elkaar en bieden een hoop extra mogelijkheden om je website de beste kansen te geven in zoekmachines.

Ook webteksten zijn daarbij van cruciaal belang. G-zien schrijft je webteksten zodanig dat ze niet alleen een echte meerwaarde bieden voor de klant, maar ook je score bij Google fors omhoogtrekken. Zo vinden klanten gemakkelijk je website én blijven ze er een tijdje. Wil je je website hoger laten scoren in Google, maar weet je niet waar te beginnen? Contacteer mij vrijblijvend!

8. Je CMS-systeem is verouderd

Als je het updaten van je website liever uitstelt omdat je content management system log, oud en onoverzichtelijk is, heb ik goed nieuws. De meeste moderne CMS-systemen zijn heel gebruiksvriendelijk. Je hebt geen enkel excuus meer om je nieuwspagina niet af en toe te updaten of je homepage niet regelmatig van nieuwe beelden te voorzien.

Dit alles helpt je trouwens ook weer vooruit in de zoekresultaten, want Google en co houden van nieuwe content op regelmatige basis.

G-zien werkt met gebruiksvriendelijke content management systems, geeft je de nodige opleiding en blijft na lancering ter beschikking voor alle mogelijke vragen.

Conclusie

Een verouderde website kan er niet alleen voor zorgen dat je klanten misloopt, hij kan zelfs schade toebrengen aan je bedrijf. Zijn één of meer van de bovenstaande punten herkenbaar voor jouw website, dan is het misschien wel (hoog)tijd om die te vernieuwen. Het goede nieuws is dat dat helemaal niet zo duur hoeft te zijn. Wil je precies weten hoeveel het je gaat kosten? Website vernieuwen? G-zien bezorgt je een gratis offerte. Je zult versteld staan.

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *